Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: DHCP Server in Netwerk
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
hjonker
Wie kan me helpen om een DHCP server op te zetten in Mandriva 2008.1?
Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar dat de pc's die achter de Mandriva hangen op internet te krijgen.
Alle pc's krijgen wel netjes een IP toegewezen en daarnaast ook wel de benodigde gegevens om ermee op internet te kunnen.

Hier een klein overzicht van de opbouw van het netwerk zoals ik het graag hebben wil:

Natuurlijk moet er vanuit de Server wel meerdere adressen gegeven kunnen worden omdat er een tweede switch/router in het netwerk bevindt.
Op zich heeft het geen haast maar zal wel fijn zijn als het zou gaan werken omdat mijn modem/router het constant begeeft op het uitdelen van IP adressen.
(Het minderen van IP adressen uit de router heeft geen succes opgeleverd, vandaar dat ik de Mandriva server nu een DHCP server wil gaan geven).
Aspendrake
Hoi,

Installeer de package 'GDHCPD" dit is een mooie makkelijke gui voor het instellen van je dhcpd service. Ik gebruik het ook, en werkt goed.
Tux Brothers
QUOTE(hjonker @ May 18 2008, 08:27 PM) *
Natuurlijk moet er vanuit de Server wel meerdere adressen gegeven kunnen worden omdat er een tweede switch/router in het netwerk bevindt.

Dit deel snap ik niet zo.... das toch wat een dhcp server doet, of bedoel je in een ander subnet ??
hjonker
QUOTE(Aspendrake @ May 19 2008, 09:36 AM) *
Hoi,

Installeer de package 'GDHCPD" dit is een mooie makkelijke gui voor het instellen van je dhcpd service. Ik gebruik het ook, en werkt goed.

Heb ik ook al geprobeerd maar hier lukt het ook niet mee

QUOTE(Tux Brothers @ May 19 2008, 09:43 AM) *
Dit deel snap ik niet zo.... das toch wat een dhcp server doet, of bedoel je in een ander subnet ??

Een andere subnet of een andere IP range
hjonker
Hier een klein overzicht van de opbouw van het netwerk zoals ik het graag hebben wil:

HighKing
Is dit niet gemakkelijker? Ofwel de Mandriva server ook als router laten dienen? smile.gif
CODE
Modem/Router
  |
  |
Server (Mandriva)
  |
  |
  Switch -------------------------
  |           |    |             |
  |--PC1     PC2  PC3--PC4---Accesspoint
  |
  |
Switch
  |
Overige pc's

Daarnaast vraag ik mij af waarom je een wireless accesspoint wilt gebruiken voor PC4, als deze ook al via PC3 is verbonden?
hjonker
dat de acces point voor de server zit komt omdat ik in de eerste switch geen poorten mee vrij heb eb deze alleen nog maar op de modem/router kan aansluiten, daarnaast wordt pc4 gebruikt om de bestanden op pc3 te back-uppen via een gigabit lijntje, vandaar de onderlinge verbinding, en op deze manier kan ik met pc4 soms ook op internet om bestanden van internet te halen.

PC4 heeft trouwens ook een vast IP adres net zoals de Accespoint.

Maar mijn vraag is meer om DHCP zo werkende te krijgen zodat ik met alle aangesloten pc's via de switches het internet op kan.
Dat lukt me niet, wat ik wel duidelijk zie is dat de gegevens wel goed worden doorgegeven maar mijn Vista pc's krijg ik niet op het internet.
Tux Brothers
Waarom knoop je 2 switches dan niet aan elkaar ??
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.