Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: rules standaard in iptables
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
rockingbilly
Ik heb een bluetooth verbinding opgezet, om mijn palm pda via bluetooth van het internet op mijn laptop gebruik te laten maken. Ik heb een bluetooth-dongel in mijn laptop zitten, en heb nu de verbinding ok.
Ik moet echter iedere keer een nat-verbinding op mijn laptop instellen om het internet-verkeer om te leiden.
Ik doe dat via de volgende commando's:
CODE
sudo iptables -t nat -A POSTROUTING -o wlan0 -j MASQUERADE
sudo iptables -A FORWARD -i ppp0 -j ACCEPT
sudo iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Nadeel is dat ik dat iedere keer bij het opstarten in moet tikken. Is dat niet standaard op te slaan in iptables, zodat de regels automatisch worden toegepast bij het opstarten?
MauRice
QUOTE(rockingbilly @ May 27 2008, 02:25 PM) *
Ik heb een bluetooth verbinding opgezet, om mijn palm pda via bluetooth van het internet op mijn laptop gebruik te laten maken. Ik heb een bluetooth-dongel in mijn laptop zitten, en heb nu de verbinding ok.
Ik moet echter iedere keer een nat-verbinding op mijn laptop instellen om het internet-verkeer om te leiden.
Ik doe dat via de volgende commando's:
CODE

Nadeel is dat ik dat iedere keer bij het opstarten in moet tikken. Is dat niet standaard op te slaan in iptables, zodat de regels automatisch worden toegepast bij het opstarten?

Rockingbilly,

Als je elke keer bij het opstarten de regels nodig heb, zal ik ze eerder in '/etc/rc.d/rc.local' zetten ipv '/etc/rc.d/init.d/iptables' aan te passen.
Dit bestand wordt op het laatst uitgevoerd tijdens het opstarten (als root).
Ik zal ook sudo weglaten en voor de zekerheid het "full-path" gebruiken -> /sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o wlan0 -j MASQUERADE etc etc....

In het ander geval zal ik de regels in een script zetten.

Groetjes,
MauRice
willie

Ik neem dus aan dat je niet met Mandriva werkt maar met Debian of (K)ubuntu.
rockingbilly
QUOTE(willie @ May 27 2008, 11:00 PM) *
Ik neem dus aan dat je niet met Mandriva werkt maar met Debian of (K)ubuntu.

Klopt, die pc draait onder ubuntu. Ik dacht dacht de vraag algemeen was voor linux, maar ik zie nu net dat het iptables-kommando niet draait onder mandriva. Jammer, ik had gedacht een methode te vinden dat de usb-dongel op al mijn pc's internet-connection garandeert. Op mijn Mandriva-pc's zal ik dus nog even moeten puzzelen hoe ik daar Nat voor elkaar moet krijgen. Netwerken en routers is niet mijn sterke punt. Maar ik had de vraag dus onder "andere operating systems" moeten stellen. Sorry, maar ik heb al wel antwoord gekregen. Bedankt!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.