Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandriva textbased server
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
masterwillems
Hallo ik ben Jeroen en zit nu op het MBO.

Ik had gisteren mijn eerste Linux opdracht gekregen, namelijk een text based server (lijkt me logies) maken voor een bedrijf (dus DHCP ed.)
Nou ken ik Linux visueel wel een beetje en met wat rondkijken zou het wel lukken. Maar met text based zit ik al snel met een ph34r.gif gevoel

Nou krijg ik natuurlijk er nog wel workshops over, maar omdat de community van Mandriva groot is dacht ik, misschien kunnen jullie mij tips geven van hoe ik te werk moet/kan gaan.

Het enige wat ik nu heb is een heel klein lijstje met de meest standaard commands (want ik heb het visuele in Mandriva al uitgezet) zodat ik rond kan gaan door me nu nog legen Mandriva.

CODE
ls                 = List alles wat in die dir staat
  -a               = All laat alles in die dir zien
  -p               = laat het verschil zien tussen een bestand en dir
  -l               = laat alles zien met een beschrijving
  --help           = laat alle opties zien voor een command

cd                 = Change directory
mv                 = Move verplaatsen van iets
rm                 = Remove file, bestand weg gooien
rmdir              = Remove Dir, map weg gooien

whatis *command*   = Uitleg over een command

pwd                = Print working directory, laat zien waar je bent

history            = Laat zien welke commands je hebt gebruikt

sudo               = excecute command

su                 = Root

Mandriva word gedraaid in VMware.
HighKing
Er zijn natuurlijk zo ontzettend veel mogelijkheden, dat het voor ons nu moeilijk is om jou zomaar even op weg te helpen... het is niet moeilijk (m.i. gemakkelijker dan grafisch werken), maar het hangt een beetje van het doel af.

Een teksteditor is bijvorobeeld vi. Ook dit is er weer een waar je enorm aal zult moeten wennen (maar als je hem gewend bent wil je niet meer anders), zie hierover bijvoorbeeld deze pagina: http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Werken_met_vi

df is een handig commando om te kunnen zien hoeveel ruimte je nog op je partities over hebt.

Veel commando's kennen overigens een -h switch, deze staat voor human readable, en maakt dat bijvoorbeeld ls en df de getallen weergeven in MB, GB of wat van toepassing is.

free gebruik je bijvoorbeeld om te zien hoeveel geheugen er in gebruik is, deze kent echter geen -h switch, maar wel een -m voor het tonen van getallen in MB's smile.gif

Met het commando w kun je zien wie er allemaal zijn ingelogd, handig om te zien of je in de gaten wordt gehouden :P

Dan de processlist, het ps commando. Meestal gebruik ik deze met de opties auxfww (dus "ps auxfww" zonder minnetje).

chown - change ownership, ofwel de eigenaar van een bestand of directory aanpassen.
chmod gebruik je dan weer voor het aanpassen van de rechten an sich (lees je daar even op in, dit is wat apart vergeleken bij Windows).

Het belangrijkste commando dat we je kunnen meegeven is denk ik wel "man". Gebruik deze, gevolgd door de naam van een programma, om de "manual page" van die toepassing te openen. Bijvoorbeeld "man chmod" wink2.gif

Oh, en kijk uit voor het commando "rm -rf /", eventueel zijn er op youtube wel filmpjes die laten zien wat er dan met je machine gebeurd laugh.gif
RvP
Googlen op 'linux command line tools' levert een schat aan sites, bijvoorbeeld deze.

Misschien heb je ook wat aan het grafische programmaatje van onze MCNL-er PeterM geheten Not2Complex.
Dit programma geeft je een flink aantal command line operatoren, met een druk op de knop.
masterwillems
bedankt voor de reacties smile.gif

ik had vorig jaar (niveau 2) al een keer gewerkt met mandriva en moest toen een mapje maken en echten aan geven (dus chmod)

en rvp, ik mag geen grafische programma's gebruiken, ik moest ook de GUI uitzetten zodat je gelijk het text based gedeelte kreeg te zien.
RvP
QUOTE(masterwillems @ Jun 4 2008, 08:29 AM) *
ik mag geen grafische programma's gebruiken, ik moest ook de GUI uitzetten zodat je gelijk het text based gedeelte kreeg te zien.
Heel goed van jouw school. Wil toch niet zeggen dat je af en toe (thuis) niet even mag 'spieken' wat voor moois er allemaal te krijgen is. Dat programma Not2Complex geeft juist per categorie aan de te gebruiken 'command line' text commando's.

QUOTE(masterwillems @ Jun 4 2008, 08:29 AM) *
bedankt voor de reacties smile.gif
Graag gedaan, we staan voor je (en jouw klasgenoten) klaar om te helpen waar we kunnen.

Maak maar wat reclame voor MCNL, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. icon_idea.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.