Ik heb helemaal geen ervaring met Xen. Wel met VMware, maar daar heb jij in dit geval niet veel aan. Toch hoor ik er wel veel positiefs over... schijnt beter te zijn dan de gratis VMware server, en ongeveer gelijkwaardig aan VMware ESX.
Bij ons op de zaak hebben wij een VMware ESX platform waarop een groot aantal webservers draaien. Hoewel de hosts allen dual quadcore's zijn, blijft het toch indrukwekkend om te zien dat een machine waar zo'n 6 à 7 virtuele machines op draaien, de vm's sneller draaien dan de meeste metalen servers. Enkel klanten die echt enorme rekenkracht nodig hebben houden we op metaal, en dan ook meteen een stevige machine (en uiteraard de klanten die virtueel geen prettig idee vinden...).
We hebben ooit een test gedaan met Virtuozzo (de closed source versie van OpenVZ, OS virtualisatie). Dat draaide vlotter op een VM op ons ESX platform, dan op een metalen productie server in Duitsland. Nu was de VM natuurlijk nog niet zo vol in gebruik, maar het was toch wel indrukwekkend om te zien dat er een pittig snelheidsverschil in zat

(De server in Duitsland was geloof ik een dual dualcore machine, en de VM had maar 1 processor toegewezen gekregen binnen VMware).
Xen schijnt zich goed te kunnen meten met ESX, met 1 groot voordeel: Het is open-source, en gratis. Daarbij is voor Xen ook support van grote bedrijven te krijgen. Ik meen dat bij ons voor VMware is gekozen, omdat het een bekende naam is (verkoopt beter).
Zo, heel verhaal, en jij bent nog niets wijzer. Mooi he?