tjerk slaghek
Apr 15 2004, 06:41 PM
thuis heb ik een netwerkje met een aantal win xp pc's waar sinds kort een pc met mandrake linux 10 tussen staat, op 1 win xp pc draait een proxy server zodat ik met de andere pc's kan internetten.
Hoe krijg ik verbinding met deze server?
Ik heb vanalles geprobeerd om het aan de praat te krijgen, maar nog steeds met het resultaat:
Bringing up interface eth0: [FAILED]
Alle pc's zijn gewoon aangesloten op een standaard 8 poorts hubje.
Ik gebruik geen internet deel software van microsoft.
Is er trouwens ook een manier om bestanden te delen over een netwerk tussen xp en linux?
PiLotCoptEr
Apr 15 2004, 07:02 PM
Op het eth0 probleem weet ik zo geen oplossing, het lijkt me dat de netwerkkaart niet goed geinstalleerd is. Als mijn vader's pc uitstaat en ik start Linux duurt het ca. 1 1/2 minuut met eth0 opstarten maar hij zegt wel [OK].
Je kunt bestanden tussen Win en Lin delen d.m.v. Samba-server.
Open eens een Konsole: K-menu > Terminals > Konsole en geef het commando su.
Typ je rootwachtwoord in.
Typ in: urpmi samba en urpmi swat.
Nadat dit geinstalleerd is moet je intypen: kedit
Open nu het bestand /etc/xinetd.d/swat.
Geef achter "Disabled =": no.
Open een Konqueror en typ in de adresbalk: localhost:901.
Hier kun je je Samba shares instellen.
HJH
Apr 15 2004, 10:50 PM
Kennelijk krijgt ie je netwerkkaart niet aan de praat.
Wat zijn de instellingen waarmee je je netwerkkaart wilt opstarten?
--> ik wil dus weten:
Welk merk en type kaart heb je,
In het MCC, wat is daar het IP-adres dat je de kaart toewijst
Op welke manier wordt dat adres toegewezen? (DHCP of statisch)
Hendrik-Jan
Tux Brothers
Apr 15 2004, 10:58 PM
[quote=tjerk slaghek]
Is er trouwens ook een manier om bestanden te delen over een netwerk tussen xp en linux?[/quote]
Ja dat kan heel goed met Samba.
boudewijn
Apr 16 2004, 12:16 AM
Heb je in het mcc al je nic ingesteld?
Ik heb er ook vaak gedoe mee (weet niet waar het aan ligt :? , maar vaak helpt het om even de zooi te resetten met webmin)....
Asterix1423
Apr 16 2004, 09:00 AM
Over het niet aan de praat krijgen van een netwerk kaart staat in een ander lijntje ook al iets. Had iets te maken met je hostnaam wel of niet automatisch laten instellen via DHCP.
Heb ik zelf ook gehad. Mandrake is soms wat lullig met netwerkkaarten.
Onder MDK 9.2 kon je in de wizard gewoon aanvinken dat je zowel netwerk als kabel verbinding had. Dan liep de wizard alles 2 x door. En verduld: het werkte. Vervolgens je Harddrake uitzetten en het ding bleef werken. In MDK 10 werkt dat net effe anders. En daar moest ik inderdaad aanvinken dat ik helemaal geen automatische hostnaam wil. Gewoon alles via DHCP.
Verder heb ik ontdekt dat je soms, na het instellen van sommige dingen, onder Linux (Knoppix, SuSe, Fedora en ook MDK) een paar keer moet herstarten. Als het systeem zelflerend is. MDK is daar trouwens wat gevoeliger voor dan die andere die ik genoemd heb.
tjerk slaghek
Apr 16 2004, 03:18 PM
bedankt voor de snelle reply's!
maar ik ben eigelijk op dit gebied een soort newbie die net voor het eerst
mandrake op een computerscherm ziet staan,
dus weet niemand ergens een tutorial over hoe je een simpel netwerkje tussen win xp en linux (mandrake 10, GNOME) in kunt stellen?
ik heb een hub die automatisch adressen toewijst en die optie heb ik in linux ook aangezet
ook heb in het hardware overzicht de netwerkkaart opgezocht en dat bleek een Realtek RTL-8139 te zijn (standaard 100mbit kaartje dus)
Tux Brothers
Apr 16 2004, 10:56 PM
www.samba.org en anders google even op: samba :wink:
tjerk slaghek
Apr 16 2004, 11:51 PM
sorry mensen, maar het lukt me echt niet
misschien ligt het aan het feit dat ik 10 gebruik, want ik heb ook andere netwerkkaartjes uitgetest maar ik krijg nog steeds Bringing up interface eth0: [failed]
in de knowlage base staat nog niks over netwerk in 10 dus ik stel het nog even uit totdat ik er wat meer tijd voor heb
boudewijn
Apr 17 2004, 12:17 AM
Als je nu eens precies vertelt wat er gebeurt, dan kunnen we iig proberen je te helpen....
Scherm output svp
En je settings graag
Tux Brothers
Apr 17 2004, 12:21 AM
Ik heb dit ook al een paar keer gehad met de wizard.
Wat ik toen gedaan heb is op de betreffende eth verbinding klikken vervolgens zag ik dat de "start on boot" op "No" stond, die heb ik toen op "Yes" gezet en daarna op "de-activate" geklikt en vervolgens op "activate".
Na deze actie deed ie het wel, probeer het dus even wellicht bied het uitkomst !
kayjay
Apr 18 2004, 09:08 AM
start on boot doettie wel...
maar geef eens wat info:
/etc/sysconfig/network
/etc/sysconfig/networking-scripts/ifcfg-eth0
/etc/hosts
/sbin/ifconfig eth0
route -n is ook leuke info
wat doet dhcpcd eth0 als je die uitvoert in commandline ??
[quote]
Ik heb dit ook al een paar keer gehad met de wizard.
Wat ik toen gedaan heb is op de betreffende eth verbinding klikken vervolgens zag ik dat de "start on boot" op "No" stond, die heb ik toen op "Yes" gezet en daarna op "de-activate" geklikt en vervolgens op "activate".
Na deze actie deed ie het wel, probeer het dus even wellicht bied het uitkomst !
[/quote]
als je ONBOOT=Yes in /etc/sysconfig/networking-scripts/ifcfg-eth0 zet was je er ook geweest
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.