Babydoc
Aug 11 2008, 08:42 PM
Ik ben nu al 2 dagen pogingen aan het doen om Apache, MySQL en PHP te installeren op Mandriva.
Enkele keren ben ik erin geslaagd om het geheel werkend te krijgen (tabel met SQL gegevens en output van phpinfo()). Maar bij stoppen en herstarten van Apache krijg ik de mededeling "dit is een PHP bestand, wat wil u ermee doen...enz"
Ik installeerde alles opnieuw zonder succes.
Bij wie is het wel gelukt en hoe?
Ik wil gerust van nul beginnen: het gaat met niet echt om het aanbieden van een website die 'nodig' is...
dansmug
Aug 11 2008, 08:54 PM
Ik vind het zelf nog altijd het gemakkelijkste om het via 'drakwizard' te doen (eventueel installeren).
Het is wel zo dat er een probleempje is met de MySQL-versie bij 2008.1. Je krijgt daar na installatie wel een melding van, met een bugnummer op qa.mandriva.com. Daar gewoon even naartoe surfen en de instructies volgen en hij zou aan het werk moeten zijn. Draait hier prima.
Babydoc
Aug 11 2008, 09:44 PM
Hoe ga je precies te werk?
Apache eerst installeren? Dan MySQL? Dan PHP?...
Dan drakwizard?
??
HighKing
Aug 12 2008, 08:36 AM
Ik heb nog nooit een LAMP omgeving op Mandriva geïnstalleerd... maar volgens mij heb je naast Apache, PHP en MySQL de volgende paketten nog nodig om de 3 samen te laten werken: apache-mod_php en php-mysql.
Vervolgens apache starten met service httpd start (of
restart als 'ie al geladen was).
Nu kun je als het goed is al een website hosten in /var/www/
yvanwalle
Aug 12 2008, 09:03 AM
Ik heb idd ook problemen ondervonden bij de installatie. Ik heb de installatie volledig volgens het "boekje" gedaan maar het wou niet werken...
Mijn oplossingen waren:
MySQL:
Daar had ik voortdurend dat er geprobeert werdt om de connecteren naar poort 0 (terwijl in de config file wel degalijk stond dat het naar poort 3306 moest zijn) In een van de config files moest ik aanpassen dat MySQL ook naar buiten bereikbaar moest zijn (vb. om MySQL administrator op te starten) heb dat gedaan en MySQL was geïnstalleerd en werkte (zal de naam van die config file deze avond doorzenden ==> zit op mijn werk ==> Windows...)
Appache & PHP had ik niet echt problemen mee, wel waren de rechten op de folder waar ik de sites creëer verkeerd. (apach user mocht er niet in...) ik heb dat verandert en alles werkte...
Ik denk dat ik daar thuis een documentje van liggen heb (moest ik het ooit nog eens moeten doen...) zal deze avond eens een korte samenvatting doorsturen...
Babydoc
Aug 12 2008, 04:18 PM
Stap 1 is gelukt: ik krijg PHP werkend, ook na herstarten van Apache.
Oplossing: Bleek dat ik PHP werkend kreeg na installatie via task-lamp-php (terwijl Apache draaide). Output van phpinfo() toonde aan dat module mod_php5 geladen was. In httpd.conf vond ik deze module niet terug. Ik veronderstel dat bij stoppen en herstarten deze module niet gevonden werd. Toevoegen van "LoadModule php5_module /usr/lib/apache-extramodules/mod_php5.so" zorgde ervoor dat PHP wel gevonden werd.
Nu nog MySQL...
HighKing
Aug 12 2008, 06:28 PM
Draait mysql wel? Luistert er iets op poort 3306?
Kun je zien met het volgende commando:
CODE
netstat -an | grep :3306
Als het goed is krijg het ongeveer het volgende terug:
CODE
michel@meterkast:~$ netstat -an | grep :3306
tcp 0 0 127.0.0.1:3306 0.0.0.0:* LISTEN
Zo niet, probeer eerst eens simpelweg de service te starten met 'service mysqld start'.
Babydoc
Aug 12 2008, 08:26 PM
Ook stap 2 is gelukt!
Effectief: service mysqld start' was de oplossing.
De LAMP brandt... op Mandriva: en nu PHP en MySQL studeren...
Dank voor de hulp.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b.
klik hier.