Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Jaarlijkse KDE meeting in Belgie volop bezig
MandrivaClub.NL > Forum > Nieuws
superstoned
Afgelopen zaterdag starte Akademy 2008, de jaarlijkse meeting van de KDE ontwikkelaars. De semi-dagelijkse 'impressie' artikelen laten zien dat de sfeer weer geweldig en inspirerend is. De eerste dag begon met een Keynote over community involvement. Dit praatje ontwikkelde zich al snel tot een echte trendsetter voor Akademy. Het idee om een community te creeren rond gebruikers van KDE door standaard applets op de desktop te plaatsen die verwijzen naar andere KDE gebruikers in de buurtm leide tot veel inspirerende discussies. Maar de focus was wel gezet: integratie, tussen applicaties, maar ook het web en de desktop, en innovatie. Dat is waar Akademy zich dit jaar op richt.

De tweede Keynote was van Nokia, met als onderwerp het commitment van Nokia aan KDE en Qt. Nokia gaf tijdens de mobile-and-embedded day meer dan 100 N810's weg aan de ontwikkelaars, en op de nieuwssite staat nu ook een interview waarin blijkt dat Nokia hard bezig is om haar mobiele apparaten meer op Qt te richten: het porten van Firefox naar Qt.

Na de eerste dag gingen de raderen pas echt draaien, en de vele gebeurtenissen werden door het persteam getrouw op de dot site gepost. Ontwikkelaars van Qt vertelden hoe ze de nieuwe versie van Qt niet alleen veel sneller hebben gemaakt, maar ook gaan voorzien van veel nieuwe features. De ontwikkelaars van de KDE PIM applicaties hebben interessant werk verzet, onder andere aan betere integratie met de verschillende KDE technologieen. Hierbij komen vaak onverwachte voordelen naar voren, zoals het eenvoudig samen kunnen voegen van verschillende typen communicatie (bijvoorbeeld mail en chat). JOLIE brengt service-oriented computing naar de Vrije Desktop, waarmee integratie mogelijk word van online services met de desktop. Het unieke aan Jolie is dat het ontwikkeld word door een groep academici, en gebaseerd is op een grote hoeveelheid solide wetenschappelijke onderzoeken. Door wiskundig te bewijzen dat applicaties werkelijk doen wat ze geacht worden te doen kan dataverlies worden voorkomen, terwijl de performance significant kan verbeteren. Er word hard gewerkt aan nauwe integratie met bestaande KDE technologie zoals Plasma, waarmee het gebruik van Jolie voor ontwikkelaars heel eenvoudig word gemaakt.

De jaarlijkse meeting van de stichting achter KDE, de e.V., vond op maandag plaats. Verschillende besluiten zijn genomen, waaronder het steunen van de nieuwe Community Working Group, het opstellen van een Code of Conduct en het aanbieden van een Fiduciary License Agreement. Met dat laatste kunnen ontwikkelaars hun code 'toewijzen' aan KDE, zodat ze gevrijwaard worden van eventuele rechtzaken. Ze krijgen een onvervreemdbaar recht terug met de code te doen wat ze willen (dus voor hen veranderd niets) en het contract garandeerd dat de code door de e.V. niet misbruikt kan worden.

Veel meer nieuws komt binnen, dus wanneer je geintereseerd bent in hoe de Vrije Desktop er over een paar jaar uit ziet is het de moeite waard om de dot te bezoeken, of wat blogs te lezen.
HKAK
Interressant stukje !
Veelbelovend.

Wel vreemde links....

groet,
RvP
QUOTE(HKAK @ Aug 12 2008, 06:17 PM) *
Interressant stukje !
Veelbelovend.

Wel vreemde links....
en door dit laatste haast onleesbaar. Svp de linkjes aanpassen.
superstoned
aaah, sht, sorry. en er nog wel zoveel tijd aan besteed... Ik zal ff kijken of ik het aan kan passen...

edit: done.
RvP
QUOTE(superstoned @ Aug 13 2008, 02:34 PM) *
edit: done.
icon_frown.gif
PeterM
Ben er een paar uurtjes geweest. Eigenlijk puur gegaan omdat het maar 100 km verwijderd was en ik familie in de buurt heb wonen. Wilde de mensen wel eens ontmoeten die het georganiseerd hadden en ook omdat ik niet voor niets het logo had gemaakt.

Edit:
Oh ja. Ik vond het superinterressant ook al was het kort dat ik er was. Heel erg gemotiveerde mensen met een duidelijk beeld voor ogen. Maar ook heel erg bekend naar elkaar toe. Relaxed sfeertje.
superstoned
cool, peter, maar je had me wel ff op mogen zoeken hoor ;-)

In elk geval heb je helemaal gelijk. De sfeer is echt super, iedereen is heel tof. Gisteren hadden we een echte grouphug, wat wil je nog meer biggrin.gif
PeterM
QUOTE(superstoned @ Aug 15 2008, 10:14 AM) *
cool, peter, maar je had me wel ff op mogen zoeken hoor ;-)

Ik heb je gezocht hoor wink2.gif Op een gegeven moment security ingeschakeld, maar zelfs die konden je niet vinden. Nog geprobeerd de zwaantjes in te schakelen, maar die waren niet geïnterresseerd in een zoektocht naar iemand die superstoned was. smiley_tongue_updown.gif
superstoned
sad... ik zat waarschijnlijk in de pressroom, werkend aan de KDE artikelen...
Paulus
Stukje met belangstelling gelezen, omdat ik KDE gebruik, en hoopte iets te zien van de richting die nu gekozen wordt. Heb KDE 3.5 nog wat draaien, en ben daar tevreden over, maar toen ik laatst Suse 11 probeerde, en de nieuwe kubuntu, kreeg ik KDE 4 voorgeschoteld, en daar "ga ik dus van over m'n nek" zoals dat hier in Limburg zo smakelijk wordt gezegd. Twee keer niks, zoals het nu is. De versie die Sabayon linux gebruikt is nog erger, met één paneel onderaan het scherm over volle breedte, èn nog eens een paneel bovenaan het scherm. Echt om te huilen!
Verandering om de verandering? Wat is het voordeel?
Draai nu Mandi en Pardus 2008, met lekker 3.5.x, en ben daar volledig tevreden mee.
superstoned
Je moet rekenen dat in de KDE versies die je nu in de distro's ziet nog veel te fixen is. KDE 4.0 was helemaal niet geschikt voor 'gewone' gebruikers, zelfs de meeste ontwikkelaars zijn pas KDE 4 gaan gebruiken rond 4.1. En 4.2 is pas gericht op de eindgebruikers.
We zijn sowieso zeker niet bezig te veranderen-om-te-veranderen - we hebben een heel concreet doel. Het moet makkelijker worden om KDE te onderhouden en uit te breiden. Daarom hebben we een stuk infrastructuur geschreven. Daarna moesten de applicaties daarop aangepast worden, en dat proces is nog steeds gaande. Een aantal delen van KDE (waaronder de desktop zelf) werden als zo slecht en on-onderhoudbaar beschouwd dat we die volledig weg hebben gegooid en daar opnieuw zijn begonnen. Dat heeft het nadeel dat we tijdelijk terug gaan in functionaliteit, maar op de lange termijn word het makkelijker om KDE mee te laten gaan met de tijd.

Daarbij kunnen nieuwe ontwikkelaars zich sneller inwerken in de code, en hoeven de huidige ontwikkelaars minder tijd te besteden aan het draaiend houden van de codebase. Zo komt er ruimte om nieuwe dingen te proberen (innovatie) en op die manier hopen we om de Vrije Desktop eindelijk echt een voorsprong te laten nemen op de gesloten concurrentie.
Paulus
Dank voor de reactie. Zal van tijd tot tijd eens loeren naar de ontwikkelingen in KDE. Ik vraag me alleen af waarom je jezelf superstoned noemt. Vind het meer "relaxed".
groetjes Paulus.
superstoned
QUOTE(Paulus @ Aug 30 2008, 07:34 PM) *
Dank voor de reactie. Zal van tijd tot tijd eens loeren naar de ontwikkelingen in KDE. Ik vraag me alleen af waarom je jezelf superstoned noemt. Vind het meer "relaxed".
groetjes Paulus.

haha, mijn nick is al heel oud. Ik moet zeggen dat ik hem niet veel meer gebruik, in de meeste communities ben ik nu bekend onder 'jospoortvliet' (mijn echte naam). Superstoned is niet zo heel professioneel, en daar ik tegenwoordig werk en ooit hoop werk te vinden in de FOSS wereld probeer ik niet te veel geassocieerd te worden met dat mooie groene product ;-)

Maar hier in de Mandriva club voel ik me veilig genoeg om deze naam stiekem te houden biggrin.gif
Paulus
houen zo!
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.