Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Wel verbinding met web, maar browser komt het web niet op
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
marcus
Sinds enige tijd kan ik na een boot van Mandriva Spring 2008 niet meer direct het web op met Firefox of Kmail. Foutmelding in FF: server not found; melding in Kmail: unknown host. Er is echter wel verbinding met het web

Ik moet omslachtig als root via MCC een nieuwe netwerkinterface opzetten. Dan pas kan ik weer webverbinding maken met FF en mail.

Tijdens het zoeken waar de fout zit, kwam ik ook nog deze foutmelding tegen: please check that "dcopserver"program is running. Geen idee meer welk programma die fout meldde, en of dit iets met mijn probleem van doen heeft.

Dit begint me nu een beetje te irriteren. Op het web vind ik geen info over deze situatie (wel over draadloze problemen, maar mijn pc gaat via ethernetkabel het adsl-net op).

Pingen naar mijn router en adsl-modem kan wel. Pingen naar het web niet.

Draknetconnect (in MCC) staat op automatisch IP, en krijgt DNS servers van DHCP. Verder mogen gewone gebruikers de verbinding beheren, en staat hij op automatisch verbinding maken bij booten.

Het probleem deed zich in mijn herinnering voor na een paar automatische patches van Mandriva, maar of die de oorzaak zijn weet ik niet.

Het probleem doet zich voor bij alle users op mijn pc, en ook als root kom ik met FF het web niet op, zonder eerst een nieuwe verbinding op te zetten in MCC.

De Mandriva-pc zit achter een wifi-router via ethernetkabel. De router zit weer via ethernetkabel achter het adsl-modem. Beide apparaten kan ik, zoals gezegd, met ping zien. In de firewalls in beide apparaten zie ik geen bijzonderheden die de verbinding zouden kunnen belemmeren.

Iemand een tip?

marcus.
MauRice
Welkom Marcus,

Ik kan mij niet voorstellen dat door een update dit probleem heb.
Maar ja...

Een paar tips:
Alle bestaande netwerkconfiguratie verwijderen en een nieuwe maken via MCC.
In je home map zijn er enkele verborgen bestanden die te maken hebben met 'DCOPserver'.
Deze moeten normaal gezien bij elke opstart opnieuw aangemaakt worden.
Als daar nog een oude zit. Verwijderen zal ik zeggen.

Zelf zit ook achter een router die op een kabelmodem zit.
In mijn verborgen bestand 'bashrc' zit de onderstaande code in.
Elke keer als ik mijn konsole open zie ik twee IP adressen.
Die de router krijg van de moden (internet)
Die ik krijg van de router.
CODE
#WAN & LAN IP settings
myip ()
{
    /usr/bin/wget -np -c www.myip.dk --output-document /tmp/index.html."$$" 2>/dev/null && export PRPID="$$"
    INTERFACE="eth0"
    WAN_IP="`grep -i 'your ip' /tmp/index.html."$PRPID" | cut -d: -f2 | tr -d '[:blank:]' | cut -d'<' -f1`"
    LAN_IP=`/sbin/ifconfig $INTERFACE | grep 'inet addr:' | cut -d: -f2 | cut -d' ' -f1 | tr -d '[:blank:]'`
    export {WAN,LAN}_IP && echo -en "\nWAN IP: $WAN_IP" && echo -en "LAN IP: $LAN_IP\n\n" && /bin/rm -f /tmp/index.html."$PRPID"
}

if ping -c 1 -w 1 www.google.be &>/dev/null; then
    myip;
else
    echo -en "\nThere is currently no\nConnection to the internet\nPlease check your settings! \n\n";
fi

MvG,
MauRice
marcus
QUOTE(MauRice @ Aug 23 2008, 10:01 PM) *
Welkom Marcus,

Ik kan mij niet voorstellen dat door een update dit probleem heb.
Maar ja...
Een paar tips:
Alle bestaande netwerkconfiguratie verwijderen en een nieuwe maken via MCC.
In je home map zijn er enkele verborgen bestanden die te maken hebben met 'DCOPserver'.
Deze moeten normaal gezien bij elke opstart opnieuw aangemaakt worden.
Als daar nog een oude zit. Verwijderen zal ik zeggen.

Zelf zit ook achter een router die op een kabelmodem zit.
In mijn verborgen bestand 'bashrc' zit de onderstaande code in.
Elke keer als ik mijn konsole open zie ik twee IP adressen.
Die de router krijg van de moden (internet)
Die ik krijg van de router.
CODE
#WAN & LAN IP settings
myip ()
{
    /usr/bin/wget -np -c www.myip.dk --output-document /tmp/index.html."$$" 2>/dev/null && export PRPID="$$"
    INTERFACE="eth0"
    WAN_IP="`grep -i 'your ip' /tmp/index.html."$PRPID" | cut -d: -f2 | tr -d '[:blank:]' | cut -d'<' -f1`"
    LAN_IP=`/sbin/ifconfig $INTERFACE | grep 'inet addr:' | cut -d: -f2 | cut -d' ' -f1 | tr -d '[:blank:]'`
    export {WAN,LAN}_IP && echo -en "\nWAN IP: $WAN_IP" && echo -en "LAN IP: $LAN_IP\n\n" && /bin/rm -f /tmp/index.html."$PRPID"
}

if ping -c 1 -w 1 www.google.be &>/dev/null; then
    myip;
else
    echo -en "\nThere is currently no\nConnection to the internet\nPlease check your settings! \n\n";
fi

MvG,
MauRice

Beide tips geprobeerd, schoonmaken van netwerkconfiguratie in MCC en het aanmaken van een nieuwe leverde, uiteraard, een verbinding op, maar slechts voor die sessie.
Het weggooien van dcop-achtige files leverde na herstart netjes nieuwe versiesop, maar geen werkende verbinding.

Misschien kan dit nog iets betekenen: bij het oproepen van het helpmenu in het netapplet onder in de taakbalk, meldt het systeem:

/root/.kde/share/config/kfmclientrc is not writable, Zelfde voor de file kdeglobals in dezelfde directory

Verder meldt het systeem "could not read network connection list"

Zoals ik eerder al meldde is er ook de foutmelding: "Please check that "dcopserver" program is running.

Op het web vind ik wel een aantal antwoorden op deze meldingen, maar geen er van is van toepassing op de situatie hier.

Handig scriptje trouwens, met die ip-nummers!

Voor wat betreft mijn verbindingsprobleem: zou het hele netapplet verwijderen iets kunnen oplossen? Ik heb het systeem doorzocht, maar kan hem nergens als applicatie terugvinden, om eens te proberen hem weg te mikken.

gr, marcus.
MauRice
Marcus,

Krijg hier diezelfde foutmelding als ik op "help" klik van netapplet.
Netapplet is maar een tooltje om te laten zien of er netwerkverbindig is.
Verwijderen zal volgens mij niets opleveren.

Die DCOPserver bestanden hebben te maken met KDE.
Als er in een config bestand van KDE iets niet goed zit, wat mogenlijk is, vind ik het uitzoeken waar het zit vrij moelijk.
Eenvoudiger is de verborgen map ".kde" hernoem vb ".kde.bak" en opnieuw uit- en inloggen.
Je krijg dan KDE zoals het pas is geinstalleerd.
Als het daar aan lig is het jammer voor al je persoonlijk instellingen voor KDE. Achtergrond, icoontjes etc, etc....
Die zal dan weer moeten instellen. Uitzoeken welke config bestand verantwoordelijk is voor je netwerkverbinding is .....

MvG,
MauRice

marcus
MauRice,

Opgelost. Dank voor het advies de map .kde weg te gooien.

Ik moet nu inderdaad de mailinstellingen etc weer allemaal invoeren, maar het automatisch openen van een verbinding naar het web is hersteld. Nu ook deze truc nog uitvoeren voor de overige gebruikers.

Het blijft mij een raadsel waardoor het probleem kon ontstaan. Des te vreemder, omdat ik wel kon pingen en kon skypen, maar niet surfen en mailen.

Terzijde: waarom roept je IP-scriptje die Deense website op; het systeem weet toch zelf ook welke ip-nummers van buiten zijn geleverd?

groet,

Marcus.
willie
Als je .kde hernoemt hebt zoals Maurice zei, kun je het mapje .kmail terug zetten. Heb je al je instellingen weer terug.
marcus
QUOTE(willie @ Aug 25 2008, 03:25 PM) *
Als je .kde hernoemt hebt zoals Maurice zei, kun je het mapje .kmail terug zetten. Heb je al je instellingen weer terug.

Dank willie, dat scheelt een hoop tikwerk.

Maar: inmiddels ben ik weer terug bij af. Te vroeg gejuichd: na een reboot is het systeem weer vergeten dat hij automatisch een internetverbinding moet opzetten. Heel vreemd. Ik had .kde weggegooid, koude start uitgevoerd: er is een webverbinding. Later systeem uitgezet, weer aan, en er is geen verbinding meer. Krijg het gevoel dat het probleem toch dieper in het systeem zit, dan alleen op niveau van gewone gebruiker?

groet, marcus
MauRice
QUOTE(marcus @ Aug 25 2008, 02:51 PM) *
......
Terzijde: waarom roept je IP-scriptje die Deense website op; het systeem weet toch zelf ook welke ip-nummers van buiten zijn geleverd?

groet,

Marcus.

Marcus,

Het script is ook niet van mij hand.
Je systeem zit achter een router.
Die website geeft mooi aan jouw IP adress voor de router.
Het script haalt daar mooi je IP adress voor de router eruit en je IP adress van de router.

Zak ook niet 123 (45) weten wet welk opdracht commande je IP adress van voor je router moet tevoorschijn toveren.

MvG,
MauRice
marcus
Na lang zoeken nog weer een mogelijke oorzaak gevonden voor mijn internetprobleem. Tijdens het opstarten kwam de melding langs: 'Module wlan0 not found'.

Dezelfde melding krijg ik, wanneer ik in MCC de service wlan handmatig probeer te starten. Dat lukt niet, want hij mist wlan0.

(Het vreemde is dat ik wlan automatisch laat starten bij bootup, maar iets lijkt hem tijdens boot weer uit te zetten)

Een popupje in MCC zegt dat ik in modules.conf moet controleren of het juiste alias voor wlan0 wel is ingevoerd. Dit overschrijdt de grenzen van mijn linuxkennis (ik weet er weinig van). Bijgevoegd de lijst van modules.conf. Kan iemand zeggen wat er niet aan klopt en hoe je dat corrigeert?

Ik snap overigens niet waarom wlan mij hier parten kan spelen, want de pc en de router zijn niet draadloos, maar via ethernetkabel verbonden. In MCC is deze verbinding ook als eth-verbinding ingesteld.

/etc/modules.conf:

alias /dev/ttySHSF[0-9]* /dev/ttySHSF
alias /dev/modem /dev/ttySHSF
alias char-major-240 /dev/ttySHSF
alias /dev/cuaHSF[0-9]* /dev/ttySHSF
alias char-major-241 /dev/ttySHSF
options hsfserial serialmajor=240 calloutmajor=241
alias char-major-242 hsfosspec
alias /dev/hsfdiag hsfosspec
alias /dev/hsfdiag* /dev/hsfdiag
alias char-major-243 /dev/hsfdiag
options hsfosspec dcpmajor=242 diagmajor=243
probeall /dev/ttySHSF hsfpcibasic2 hsfpcibasic3 hsfmc97ich hsfmc97via hsfmc97ali hsfmc97ati hsfmc97sis hsfusbcd2 snd_hda_intel

alvast bedankt voor info,

marcus.
willie
Je kan als root in de console kijken met
CODE
lsmod
of de module inderdaad niet geladen is.
MauRice
Marcus,

Wel vreemd dat je '/etc/modules.conf' laat zien.
Deze wordt normaal gezien niet gebruikt door kernel's 2.6.x, wel bij kernel's 2.4.x

Wat wel gebruikt wordt door kernel's 2.6.x is '/etc/mpdprobe.conf'

MvG,
MauRice
marcus
willie: lsmod geeft een lijst waarin wlan0 niet voorkomt.

MauRice: mijn kernel is:
# uname -a
Linux kameel 2.6.24.7-desktop586-1mnb #1 SMP Mon Jul 28 15:01:18 EDT 2008 i686 AMD Athlon™ 64 Processor 3000+ GNU/Linux
#

Dit laat /etc/mpdprobe.conf zien:

install scsi_hostadapter /sbin/modprobe sata_nv; /bin/true
install ide-controller /sbin/modprobe amd74xx; /sbin/modprobe ide_generic; /bin/true
install usb-interface /sbin/modprobe ehci_hcd; /sbin/modprobe ohci_hcd; /bin/true
alias eth0 forcedeth
alias sound-slot-0 snd_intel8x0
alias pci:v000010DEd00000057sv00001462sd00007125bc06sc80i00 forcedeth

Geen alias voor wlan0 dus.

Zoals ik al eerder schreef, betwijfel ik of wlan0 nodig is op mijn systeem, de verbinding gaat immers via ethernetkabel, niet via draadloos.

Het blijft gek dat skype en ping wel tot het web doordringen, en Firefox en Kmail niet. Ik zie in de firewalls, voor zover ik die snap, geen poorten dichtstaan die beide programma's zouden belemmeren.

Groet, marcus
MauRice
Marcus,

Inderdaad vreemd dat je PC over een wlan0 heeft die er niet inzit.
Je kan via mcc deze netwerk-verbinding-configuratie (wlan0) eruit knikkerren.
Baat en niet, schaad het niet.

MvG,
MauRice

marcus
Iedereen bedankt voor de hulp.

Ik heb het probleem zojuist bijzonder onelegant opgelost: nieuwe iso-image opgehaald bij Mamdriva en opnieuw geïnstalleerd.

Het viel me wel op dat de huidige cdrom-iso drie keer zo groot is als degene die ik begin dit jaar ophaalde: nu is het zo'n 694 MB, de vorige keer iets van 260 MB. Beide keren KDE-versie voor i586. Toch moest ik nog 245 uodates na-installeren. Je zou denken dat die iso's op de site van Mdv toch inclusief de laatste updates en patches zijn?

Groet, marcus.

MauRice
QUOTE(marcus @ Aug 30 2008, 06:11 PM) *
.......

Het viel me wel op dat de huidige cdrom-iso drie keer zo groot is als degene die ik begin dit jaar ophaalde: nu is het zo'n 694 MB, de vorige keer iets van 260 MB. Beide keren KDE-versie voor i586. Toch moest ik nog 245 uodates na-installeren. Je zou denken dat die iso's op de site van Mdv toch inclusief de laatste updates en patches zijn?

Groet, marcus.

Marcus,

Zo werkt dat niet met Linux.
De ISO blijft ongewijzigd vanaf de release datum.
De update's komen achteraf.

Het is niet te vergelijken met die andere OS, waar je een pak geld voor moet neer tellen om die maar EEN keer te mogen gebruiken.

MvG,
MauRice

Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.