Sinds enige tijd kan ik na een boot van Mandriva Spring 2008 niet meer direct het web op met Firefox of Kmail. Foutmelding in FF: server not found; melding in Kmail: unknown host. Er is echter wel verbinding met het web
Ik moet omslachtig als root via MCC een nieuwe netwerkinterface opzetten. Dan pas kan ik weer webverbinding maken met FF en mail.
Tijdens het zoeken waar de fout zit, kwam ik ook nog deze foutmelding tegen: please check that "dcopserver"program is running. Geen idee meer welk programma die fout meldde, en of dit iets met mijn probleem van doen heeft.
Dit begint me nu een beetje te irriteren. Op het web vind ik geen info over deze situatie (wel over draadloze problemen, maar mijn pc gaat via ethernetkabel het adsl-net op).
Pingen naar mijn router en adsl-modem kan wel. Pingen naar het web niet.
Draknetconnect (in MCC) staat op automatisch IP, en krijgt DNS servers van DHCP. Verder mogen gewone gebruikers de verbinding beheren, en staat hij op automatisch verbinding maken bij booten.
Het probleem deed zich in mijn herinnering voor na een paar automatische patches van Mandriva, maar of die de oorzaak zijn weet ik niet.
Het probleem doet zich voor bij alle users op mijn pc, en ook als root kom ik met FF het web niet op, zonder eerst een nieuwe verbinding op te zetten in MCC.
De Mandriva-pc zit achter een wifi-router via ethernetkabel. De router zit weer via ethernetkabel achter het adsl-modem. Beide apparaten kan ik, zoals gezegd, met ping zien. In de firewalls in beide apparaten zie ik geen bijzonderheden die de verbinding zouden kunnen belemmeren.
Iemand een tip?
marcus.