Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Netwerkverbindingen
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Hanske
Beste leden, wie kan mij helpen met het volgende probleem.

Ik heb 2 netwerkkaarten in mijn pc zitten (eth0 en wlan0), oftewel bedraad en draadloos.
De bedrade netwerkkaart (eth0) is niet in gebruik maar de draadloze (wlan0) gebruik ik wel.

Het doet er (denk ik) even niet toe welke dit zijn, de stuurprogramma's zijn netjes geinstalleerd en zijn bekend in het systeem.

Het probleem waar ik tegenaanloop is het volgende; na het opstarten van Mandriva 2008 Spring geeft het netwerkicoontje aan
dat hij geen verbinding kan krijgen met eth0, dus de netwerkkaart van de vaste verbinding. Als ik handmatig switch naar
de wlan0 kaart en druk op verbinding maken (dit duurt even) dan bouwt hij netjes de verbinding op.

Nu is het eigenlijk de bedoeling dat Mandriva de eth0 kaart niet opstart maar de wlan0 kaart wel meteen activeert.
Hoe doe ik dit? Volgens mij moet ik deze eth0 kaart softwarematig uit kunnen schakelen, toch?

Trouwens, na het installeren van Mandriva heb ik de draadloze kaart geconfigureerd en de verbinding werkte meteen.
Na het opnieuw opstarten van Mandriva komt het systeem met de eth0 kaart op de proppen.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.

Persoonlijk vind ik Mandriva 2008 de fijnste linux-distro om mee te werken, heb al Ubuntu en Kubuntu 8.04, OpenSuse11, PCLinux 2007 en 2008 geprobeerd maar Mandriva steekt er echt bovenuit!
Complimenten aan de ontwikkelaars.

Hans

MauRice
Welkom Hans,

Via Mandriva Configuratie Scherm (mcc) stel zo in dan eth0 niet activeerd tijdens het opstarten en wlan0 wel.

Dus mcc -> Netwerk & Internet -> Netwerk Center -> Nieuwe netwerkverbinding -> Bij het instellen van de netwerkverbinding, "Verbinding aanzetten tijdens het opstarten" niet aanvinken.

De scripts voor de netwerkverbinding vind je in '/etc/sysconfig/network-scripts/'
Ze heten: 'ifcfg-eth0' en 'ifcfg-wlan0'.
Het zijn ACSII text-bestanden hierin staan een regel: ONBOOT=YES/NO.

Het is wel zo, als je netwerk-kabel in je PC/laptop zit deze toch nog geactiveerd wordt.
Deze functie uitzetten is niet erg aanbevolen omdat het ook aandere dingen regel en zeer functioneel is voor Linux.

Maw.
ifcfg-eth0 -> ONBOOT=No
ifcfg-wlan0 -> ONBOOT=YES
Geen netwerk-kabel aangesloten.
Zo zal je PC/laptop opstarten met een een actief WiFi verbinding.

MvG,
MauRice
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.