Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Mandriva2009 ontregelt hardware?
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
RvP
Op een pc van de kinderen heb ik Mandriva LiveCD 2009.0 beta1 uitgeprobeerd en jawel hoor binnen een mum op het netwerk en ziet er verder goed uit. Afsluiten verloopt niet goed. De afsluitprocedure opent wel de CD-lade, maar verder hangt het systeem. Alleen een harde reset is de oplossing.
Zal waarschijnlijk iets met een niet juiste APIC in het bios te maken hebben. Linux opstarten met toevoeging 'no apic' is wellicht de oplossing (die ik nog niet heb uitgeprobeerd op deze pc, zie hierna)

Nou doet zich wat vreemds voor. De PC met Windows XP herkent daarna de netwerkkkaart niet goed, althans er wordt gemeld dat de kaart niet is verbonden met een netwerkkabel. In ieder geval weigert ie contact te maken met het netwerk. Alleen herinstalleren (en dan nog sputtert XP) verhelpt het probleem. Wat begon als iets grappigs is niet leuk na een 2e volledige install van XP. Mandriva heeft trouwens geen enkel probleem met de netwerkkaart.

Binnenkort hebben de kids een andere pc en dan mag ik (dit afdankertje icon_cheesygrin.gif ) deze pc gebruiken. Tuurlijk komt daar alleen Mandriva op, maar ik blijf het vreemd vinden dat die netwerkkaart niet goed wordt ?afgesloten? of iets dergelijks.
Waar zou het aan kunnen liggen?
HighKing
Ik heb zoiets al eens eerder gehoord... problemen met een nic in Windows nadat de pc eens in Linux is geboot... zelf echter nooit last van gehad, dus ik zou de oplossing niet kunnen benoemen.
Kareltje
Staat zelfs hier op het forum, een jaar of 2 geleden had iemand hetzelfde probleem, als ik het me goed herinner.
RvP
Ik verwacht over een aantal weken dat die pc voor mij is (zij hebben van hun vakantiewerkgeld dit weekeinde een game-pc besteld) dan kan ik dat met die NIC eens flink uitproberen.
taramerethion
Kan zijn dat mandriva je kaartje uitzet of beter gezegd dat bij afsluiten ze wordt gestopt. Heb je al es geprobeerd (onder windows)met re-klikken op icoontje en vervolgens [herstellen] of [starten] of wat voor keuze je dan ook hebt, te klikken?
Zelf heb ik dat al es voor met het draadloos netwerk en dan volstaat te klikken op activeren.
Prettige avond verder,
ik
RvP
QUOTE(taramerethion @ Sep 8 2008, 09:34 PM) *
Heb je al es geprobeerd (onder windows)met re-klikken op icoontje en vervolgens [herstellen] of [starten] of wat voor keuze je dan ook hebt, te klikken?
Die jongens van mij zijn uren zoet geweest met klikken, verwijderen, installeren, forceren, vloeken en zuchten. Waarna ze besloten dat een complete herinstall van XP toch sneller gaat. Bij de installatie kostte het ze ook meer moeite dan normaal om 'm aan de praat te krijgen. De tweede keer dat het gebeurde hebben ze meteen geherinstalleerd.
Wat ik wil doen is het nog een keer veroorzaken, daarna opnieuw opstarten met Mandriva 2009.0beta of later versie of 2008.1
Na al dat geploeter vonden ze dat momenteel niet zo'n goed idee. Ik mag zoveel als ik wil uitproberen als zij hun andere pc's hebben.
Ik denk zelf dat door het niet goed afsluiten de NIC in een bepaalde status wordt afgelaten, waar XP (en wellicht ook Linux) moeite mee hebben. Ook spanning eraf en batterij eruit zou 'm weer goed moeten terugzetten, want er zit geen geheugen op die kaart. Enfin, iets om later uit te proberen. (Ga ik toch nog eens iets doen met XP icon_cheesygrin.gif )
HighKing
Soortgelijk probleem: http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=3396

Helaas geen oplossing sad.gif

Misschien werkt het bij jou ook om de cd nog eens te booten en vlak na "Bringing up interface..." op de reset knop te drukken?
RvP
QUOTE(HighKing @ Sep 9 2008, 01:27 PM) *
Ander (3Com) kaartje heeft daar blijkbaar geen last, dus het kan kaart specifiek zijn. Moet ook haast wel anders zou het veel meer voorkomen, hoewel ik nog steeds hoop op een noapic issue. De pc is namelijk dual boot (Mandriva 2007) en ik heb er wel meer beta en rc versies op uitgeprobeerd.
QUOTE(HighKing @ Sep 9 2008, 01:27 PM) *
op de reset knop te drukken?
Papa mag even niet aan die pc zitten ...

Maar wees gerust, binnenkort gaat ie op de testbank (of is het pijnbank?)
RvP
PC is nog steeds in gebruik bij de kids (o.a. vanwege de vele vele downloads), maar staat inmiddels in mijn kamer.

Ik heb er een extra netwerkkaart ingezet. XP gebruikt de on board en ik gebruik met mijn One-CD de ander.
Na afsluiten One zijn beide kaarten onder XP niet meer te gebruiken.
Oplossing is pc uit te zetten. Bij de volgende boot 'is de kaart er weer'. Dat geldt voor beide nic's.

Zal 'm op een rustig moment eens opstarten met de One en dan 'linux noapic' als opstart gebruiken.
marja
QUOTE(RvP @ Oct 18 2008, 07:52 PM) *
PC is nog steeds in gebruik bij de kids (o.a. vanwege de vele vele downloads), maar staat inmiddels in mijn kamer.

Ik heb er een extra netwerkkaart ingezet. XP gebruikt de on board en ik gebruik met mijn One-CD de ander.
Na afsluiten One zijn beide kaarten onder XP niet meer te gebruiken.
Oplossing is pc uit te zetten. Bij de volgende boot 'is de kaart er weer'. Dat geldt voor beide nic's.

Zal 'm op een rustig moment eens opstarten met de One en dan 'linux noapic' als opstart gebruiken.

Met de One 2009.0 beta hing je systeem telkens bij het afsluiten. Is dat nu, met de definitieve 2009.0, ook nog?
RvP
QUOTE(marja @ Oct 20 2008, 08:09 AM) *
Met de One 2009.0 beta hing je systeem telkens bij het afsluiten. Is dat nu, met de definitieve 2009.0, ook nog?
Ja, ook met opstartparameter NOAPIC stopt de pc bij het afsluiten nadat hij de CD-lade geopend heeft.

Ik ga nog proberen op te starten met
NOLAPIC
ACPI=OFF
ACPI=HT
als ik uitgevogeld heb waar deze commando's voor staan. icon_cheesygrin.gif
marja
QUOTE(RvP @ Oct 20 2008, 09:22 PM) *
Ja, ook met opstartparameter NOAPIC stopt de pc bij het afsluiten nadat hij de CD-lade geopend heeft.

Ik ga nog proberen op te starten met
NOLAPIC
ACPI=OFF
ACPI=HT
als ik uitgevogeld heb waar deze commando's voor staan. icon_cheesygrin.gif

Van die opstartparameters heb ik nog geen verstand, ik hoop dat het het probleem oplost. Ik hoor het graag

En anders, had je ook geprobeerd met Alt-SysRq toetscombinaties "netjes" te rebooten of af te sluiten?
RvP
QUOTE(marja @ Oct 21 2008, 10:47 AM) *
En anders, had je ook geprobeerd met Alt-SysRq toetscombinaties "netjes" te rebooten of af te sluiten?
Ik sluit altijd netjes af (ook de huisdeur icon_cheesygrin.gif ), maar ik heb dit nog nooit gedaan met <Alt><SysRq>. Zal het eens gaan proberen.
marja
QUOTE(RvP @ Oct 21 2008, 07:23 PM) *
Ik sluit altijd netjes af (ook de huisdeur icon_cheesygrin.gif ), maar ik heb dit nog nooit gedaan met <Alt><SysRq>. Zal het eens gaan proberen.

Oeps, dit is onduidelijk voor mensen die meelezen, die gaan nu denken dat <Alt><SysRq> voldoende is. Ik had het hele rijtje moeten geven.

<Alt><SysRq><R> zet het toetsenbord in de "raw" modus
<Alt><SysRq><S> schrijft (voor zover mogelijk) alle onopgeslagen gegevens weg
<Alt><SysRq><E> stuurt een terminate signaal naar alle processen op init na
<Alt><SysRq><I> stuurt een kill signaal naar alle processen behalve init
<Alt><SysRq><U> probeert alle gemount bestandssystemen te remounten, maar nu "alleen lezen": daardoor worden vuile vlaggen verwijderd

En dan voor reboot:
<Alt><SysRq><B>

Of voor afsluiten:
<Alt><SysRq><L> stuurt naar alles het kill signaal, dus ook naar init
<Alt><SysRq><O> power off

Ik ben heel nieuwsgierig naar het gedrag van je netwerkkaarten als je op deze manier reboot. rolleyes.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.