Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: mysql start niet automatisch
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
rockingbilly
Ik heb mijn oude liefde amarok-met-mysql weer eens opgepakt. Een poos in de weer geweest met mp3tunes, maar een lokale muziekverzameling is toch best wel handig. Eerst weer eens alles geconfigureerd: schijf aangesloten, opnieuw laten scannen. Sommige dingen werken best wel langzaam, maar volgens threads op het internet ligt dat aan het gebruik van sqlite. En inderdaad: als je mysql aanzet in amarok werkt het doorzoeken van een grote database opeens een faktor 30 sneller.
Tevredenheid alom. Totdat ik de pc (configuratie: Mandriva 2007.1) opnieuw opstartte. Toen bleek opeens dat mysqld niet automatisch geladen werd, hoewel ik via mcc toch wel mysqld via de services op automatisch starten had gezet. Toen herinnerde ik me opeens dat dat 1 van de redenen was geweest om op die pc even van amarok-mysql af te stappen. Maar gezien de performance-verbetering die ik hierboven heb genoemd lijkt het me toch zeer de moeite waard om mysql standaard aan de gang te krijgen. Overigens is mysqld via mcc wel gewoon te starten, maar het automatisch starten lukt niet, hoewel ik dat (zoals alreeds gemeld) wel heb aangevinkt.
Iemand een idee wat er dan dwars kan zitten? Of kan ik de service tijdens het booten op een andere plaats laten starten? Als uiterste redmiddel kan ik mysqld mss via een start-script voor amarok laten starten (ik doe dan toch al een aantal mounts voor de te gebruiken schijven), maar dat is niet elegant.
HighKing
Vreemd. Eventueel kun je ook met chkconfig -- list zien welke services worden gestart in welk runlevel. Als het goed is moet het volgende commando:
CODE
# chkconfig --list | grep mysql
Een output geven in als:
CODE
mysqld          0:off   1:off   2:off   3:on   4:off   5:on   6:off

Gezien jij grafisch werkt, moet achter 5 dus "on" staan. Is dit niet het geval is dat de reden van je probleem.
Eventueel kun je dit ook weer met chkconfig (als root) rechttrekken met:
CODE
# chkconfig --level=5 mysqld on
rockingbilly
QUOTE(HighKing @ Sep 15 2008, 11:00 AM) *
Vreemd. Eventueel kun je ook met chkconfig -- list zien welke services worden gestart in welk runlevel. Als het goed is moet het volgende commando:
CODE
# chkconfig --list | grep mysql
Een output geven in als:
CODE
mysqld          0:off   1:off   2:off   3:on   4:off   5:on   6:off

Gezien jij grafisch werkt, moet achter 5 dus "on" staan. Is dit niet het geval is dat de reden van je probleem.
Eventueel kun je dit ook weer met chkconfig (als root) rechttrekken met:
CODE
# chkconfig --level=5 mysqld on

Inderdaad stond in level 5 een off, dat heb ik met jouw aanwijzingen veranderd in "on". En het bleef staan na opnieuw opstarten. Dus zo te zien: solved. En bedankt voor de suggestie. Raar blijft dat via mcc dit niet is te fijnafstemmen zo te zien.
HighKing
Via MCC kun je de service enkel aan of uit zetten, en niet opgeven in welk runlevel wel en niet. Als je bij chkconfig geen runlevel opgeeft zet hij hem gewoon in alle runlevels van 2 t/m 5 aan of uit. MCC doet dat blijkbaar niet (bug?).

Overigens wordt de mysqld service op Redhat ook niet standaard ingeschakeld, geen idee waarom niet... lijkt mij als je een service als deze installeert dat je hem ook daadwerkelijk beschikbaar wilt hebben smiley_tongue_updown.gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.