Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Wireless USB stick die out of the box werkt in Linux
MandrivaClub.NL > Forum > Servers en netwerken
Saampje16
Hallo allemaal.
Ik heb een vraagje.
Mijn wireless USB stick die ik op dit moment heb is een beetje kapot aan het gaan dus ben ik op zoek naar een wireless USB stick voor Linux die out of the box werkt in Linux dus niet alleen in Mandriva aangezien ik waarschijnlijk op mijn nieuwe pc verschillende distro's geinstalleerd wil hebben.
Dus mijn vraag is of jullie misschien een stick weten die aan mijn eisen voldoet.
Prijs speelt geen enkele rol

EDIT: USB stick moet wel minimaal 100 Mbps ondersteunen aangezien ik later een 100 Mbps glasvezelverbinding wil hebben
HighKing
Merk/type zegt niet veel. Belangrijk is te kijken naar de chip die erin zit.
Atheros chips worden volgens mij best goed ondersteund. Voorheen met madwifi (deels closed source) en sinds kort volledig open-source met de ath5k driver.

Oh, ik lees net dat Belkin niet zo'n goed idee is:
http://img.thedailywtf.com/images/200809/e...d/imThePoop.jpg
Saampje16
QUOTE(HighKing @ Sep 18 2008, 08:26 PM) *
Merk/type zegt niet veel. Belangrijk is te kijken naar de chip die erin zit.
Atheros chips worden volgens mij best goed ondersteund. Voorheen met madwifi (deels closed source) en sinds kort volledig open-source met de ath5k driver.

http://img.thedailywtf.com/images/200809/e...d/imThePoop.jpg

Ja oke, maar bestaat er eigenlijk wel een Atheros usb stick? (Ik heb het antwoord al gevonden: ja dus)
Want met Atheros op mijn laptop heb ik wel dat sommige distro's het nog niet echt ondersteunen.
De nieuwste chips i.i.g.

EDIT:
Gevonden! Ik heb na veel zoekwerk toch een goede wireless USB stick gevonden, de stick kan helaas maar 54 Mbps aan maar dat boeit me niet omdat de USB stick die ik gevonden heb gebruik maakt van de rt73 chip van Realtek en laat nou net in mijn huidige stick ook diezelfde chip zitten w00t.gif
En ik moet zeggen dat ik er wel soms kleine probleempjes mee heb gehad maargoed.
De meeste distro's waaronder Ubuntu, Mandriva en Fedora hebben ondersteuning voor die chip out of the box.
Het gaat om de Linksys WUSB54GC en deze site: http://linux-wless.passys.nl/query_hostif.php?hostif=USB geeft aan dat ie ondersteund word door Linux.
Maar als er iemand nog een 100 Mbps stick weet: Brand los!
RvP
QUOTE(HighKing @ Sep 18 2008, 08:26 PM) *
Leuk! Ik browse naar die link met mijn Belkin 54g USB-stikkie ...

100MbpsB via wireless vereist de 'n' standaard, dus daar even op Googlen moet je diverse (routers, switches, access points en) USB sticks geven. Dan Googlen op hun chipset en linux.

Saampie, heb je de loterij gewonnen? prijs speelt geen rol, glasvezel?
Saampje16
QUOTE(RvP @ Sep 19 2008, 12:04 PM) *
Saampie, heb je de loterij gewonnen? prijs speelt geen rol, glasvezel?
Ja, ik ben van plan glasvezel te nemen later en ik heb helaas niet de loterij gewonnen icon_cheesygrin.gif
Als dat wel het geval was had ik jullie gesponsord voor de goede hulp icon_idea.gif
Saampje16
100MbpsB via wireless vereist de 'n' standaard, dus daar even op Googlen moet je diverse (routers, switches, access points en) USB sticks geven. Dan Googlen op hun chipset en linux.
Hmmm, goed om te horen want dan heeft mijn nieuwe moederbord een Asus P5Q3 Deluxe 100 Mbps wireless ondersteuning.
En ik heb al gevonden dat het werkt op sidux met een Realtek chip dus dan werkt het vast ook met Mandriva
RvP
QUOTE(Saampje16 @ Sep 19 2008, 04:57 PM) *
mijn nieuwe moederbord een Asus P5Q3 Deluxe 100 Mbps wireless ondersteuning.
Die ondersteunt inderdaad de 802.11n standaard. Stel je daar echter niet teveel van voor. de 802.11g haalt ook bij lange na niet de 54Mbps. Je glasvezel zal de opgegeven snelheid waarschijnlijk wel halen.
QUOTE(Saampje16 @ Sep 19 2008, 04:57 PM) *
En ik heb al gevonden dat het werkt op sidux met een Realtek chip dus dan werkt het vast ook met Mandriva
'Het werkt', dan heb je het over de USB-stick? Vaak gebruiken leveranciers verschilende chips in ogenschijnlijk dezelfde apparaten. Belkin 54g heeft 3 verschillende chips gebruikt. Ik heb er (gelukkig) een die met de rt73 driver werkt.
Saampje16
QUOTE(RvP @ Sep 19 2008, 06:38 PM) *
Die ondersteunt inderdaad de 802.11n standaard. Stel je daar echter niet teveel van voor. de 802.11g haalt ook bij lange na niet de 54Mbps. Je glasvezel zal de opgegeven snelheid waarschijnlijk wel halen.
'Het werkt', dan heb je het over de USB-stick? Vaak gebruiken leveranciers verschilende chips in ogenschijnlijk dezelfde apparaten. Belkin 54g heeft 3 verschillende chips gebruikt. Ik heb er (gelukkig) een die met de rt73 driver werkt.

Sorry voor de onduidelijkheid die ik veroorzaak icon_cheesygrin.gif
Maar ik had het over het moederbord.
Daar had ik namelijk gelezen dat met enige bootregelaanpassingen dat moederbord goed werkt op Linux en ook de wireless chip die op dat moederbord zit.
Maar ik denk dat ik toch beter voor een USB stick kan gaan aangezien dat denk ik de processor/moederbord ontlast.
Saampje16
100Mbps via wireless vereist de 'n' standaard, dus daar even op Googlen moet je diverse (routers, switches, access points en) USB sticks geven. Dan Googlen op hun chipset en linux.
Bedankt RvP! Na enig zoekwerk via Google heb ik de juiste kaart gevonden, het is weliswaar geen usb maar een pci kaart
Type: D-Link DWA-556
Chipset: Atheros
Werkt het?: De reviews die ik heb gelezen zeggen van wel, is alleen ndiswrapper voor nodig
RvP
Je hebt wifi van je moederboard. Meestal zit daar dan ook een (kort) verlengsnoertje met kleine antenne bij. Dan heb je toch niet nog een usb of pci wifi voor nodig. Tenzij je hem natuurlijk niet aan de praat krijgt met Linux.
Saampje16
QUOTE(RvP @ Sep 21 2008, 09:54 AM) *
Je hebt wifi van je moederboard. Meestal zit daar dan ook een (kort) verlengsnoertje met kleine antenne bij. Dan heb je toch niet nog een usb of pci wifi voor nodig. Tenzij je hem natuurlijk niet aan de praat krijgt met Linux.

Op zich is het niet nodig nee, maar het gaat mij erom dat ik overal lees van een externe geluidskaart ontlast het moederbord/processor en een externe videokaart ontlast de processor/moederbord (ervan uitgaande dat je ook een vga/geluidskaart op je moederbord hebt zitten) Dus dat geld dan denk ik ook voor het wifi-gedeelte.
[off]En het is nog maar de vraag of ik die Asus P5Q3 Deluxe wel wil want ik zit nu wat meer te wachten op de nieuwe X58 chipsets van Intel incl. met Nehalem processor icon_razz.gif [/off]
gerard
Heb vorige week de goedkoopste USBwifistick en pcmciacard van de Makro gekocht 12 EUR. excl. resp. 10 EUR. excl.
Merk Conceptronic 54g en werken out of the box!
Eerder een Belkin USBstick gekocht, destijds ook de goedkoopste, werkt ook out of the box in ..buntu, in Mandriva moest ik een firmware pakketje nainstalleren.

Gerard
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. klik hier.